Baner O NAMA1152x400

Istorija - značajni datumi

(1923-1941) - U Kraljevini Jugoslaviji

  • 13. oktobra 1923. godine održana je konstitutivna sednica Komanditnog društva „Ikarus - Prva srpska industrija aeroplana, automobila i strojeva Kovačević i drugovi”.
  • 20. novembra 1923. godine „Ikarus” je zvanično počeo sa radom. Tada su Dimitrije Konjović, braća Dušan i Milivoj Kovačević, Đoka Radulović i Josif Mikl pristupili Novosadskom Okružnom sudu da bi registrovali preduzeće. Ovaj datum se danas obeležava kao dan osnivanja firme.

  • 3. marta 1924. godine završena proizvodnja prvog avion školskog tipa „brandenburg".

  • Godine 1927. Komanda vazduhoplovstva odlučila je da „Ikarus” počne proizvodnju ratnih aviona i podignuta je fabrika za izradu ratnih aviona u Zemunu.

  • 20. juna 1927. godine između „Ikarus” i Ministarstva vojske i mornarice zaključen je ugovor za podizanje fabrike aeroplanskih motora u Rakovici.

  • Godine 1928. osnovano je Sportsko društvo „Ikarus”, koje je prvo u zemlji počelo da gradi jedrilice.

  • U decembru 1932. godine preduzeće je iz Novog Sada potpuno preseljeno u Zemun.

  • U aprilu 1935. godine završen je prvi model ratnog aviona domaće konstrukcije - lovac jednosed IK-1, koji su projektovali inženjeri Ljubomir Ilić i Kosta Sivčev.

  • U januaru 1936. godine potpisan je ugovor sa Komandom vazduhoplovstva za izradu engleskih lovaca „hawker fury", metalne konstrukcije.

  • U proleće 1938. godine sklopljen je ugovor sa Komandom vazduhoplovstva o isporuci dvomotornih bombardera „blenheim", rađenih po engleskoj licenci.

  • Godine 1938. podignuta je upravna zgrada „Ikarusa” u Zemunu.

(1941-1944) - U vreme okupacije

  • 17. aprila 1941. godine nemačke okupacione vlasti izvršile su zaplenu preduzeća.

  • 17. i 25. aprila 1944. godine fabrika je prilično razrušena savezničkim bombardovanjem.

(1944-1992) - U socijalističkoj Jugoslaviji

  • Početkom novembra 1944. godine fabrika je obnovila rad.

  • 12. avgusta 1945. godine održana je prva vanredna Skupština akcionara u socijalističkoj Jugoslaviji.

  • 27. marta 1946. godine odlukom Sreskog suda za grad Zemun „Ikarus” je stavljen pod sekvestar.

  • 23. avgusta 1946. godine Okružni sud za grad Beograd doneo je presudu kojom su Konjović, Lukač i Ćurčin proglašeni krivim zbog „privredne saradnje sa okupatorom" i osuđeni na konfiskaciju akcija.

  • 22. oktobra 1946. godine poleteo je avion „aero-2B", kao prvi prototip koji je izradila vazduhoplovna industrija u novoj Jugoslaviji.

  • 23. novembra 1946. godine Sreski sud za grad Zemun doneo je odluku da se konfiskuje celokupna imovina „Ikarusa”.

  • 23. januara 1948. godine Vlada FNRJ donela je rešenje o osnivanju Državnog privrednog preduzeća „Ikarus”.

  • Godine 1948. osnovano je Sportsko društvo „Naša krila".

  • Godine 1949. završen je prototip lakog bombardera „214" višestruke namene, konstrukcije prof. Milutinovića.

  • Godine 1950. izrađen je lovac jednosed „S-49” konstruktora Ilića, Sivčeva, Zrnića i Popovića.

  • Godine 1950. „Ikarus” je proizveo prve jedrilice u socijalističkoj Jugoslaviji, a jedrilica jednosed „orao I" osvojila je treće mesto na Svetskom prvenstvu u Švedskoj.

  • Krajem oktobra 1952. godine poleteo je prvi jugoslovenski avion na mlazni pogon – „451 M".

  • Godine 1954. jedrilica dvosed „košava" osvojila je prvu nagradu na Svetskom prvenstvu u Engleskoj.

  • Godine 1954. „Ikarus” je proizveo svoj prvi autobus, po licenci austrijske firme „Saurer".

  • Godine 1957. avionom Š-451MM „matica" postavljen je svetski rekord brzine od 750,34 km na čas.

  • Godine 1960. avionom S-451M „zolja", u kategoriji ultralakih aviona na mlazni pogon, postavljen je svetski rekord brzine od 500,2 km na čas.

  • 14. novembra 1961. godine zvaničnim aktom Uprave za poslove vojne industrije „Ikarus” je prestao da bude vojno preduzeće.

  • Godine 1961. osnovan je Centar za razvojno-istraživački rad „Ikarusa”.

  • Godine 1968. u „Ikarusu” je prvi put proizvedena vlastita samonoseća šasija.

  • Godine 1969. započela je kooperacija sa „Rabom", na osnovu međudržavnog ugovora između Jugoslavije i Mađarske.

  • Krajem 1972. godine u novoizgrađenoj fabrici pored Autoputa Beograd - Zagreb počela je proizvodnja autobusa.

  • 13. aprila 1976. godine osnovano je Kulturno-umetničko društvo „Ikarus”.

  • Od 15. maja 1989. godine „Ikarus” je organizovan kao društveno preduzeće.

  • 13. novembra 1991. godine donet je Statut „Ikarusa – Fabrike autobusa i specijalnih vozila” sa novom organizacionom strukturom, koja i danas važi.

(1992-2006) - U SRJ i SCG

  • 30. decembra 1992. godine doneta odluka o transformaciji „Ikarusa” u deoničko društvo.

  • 25. juna 1993. godine konstituisano je Akcionarsko društvo „Ikarbus - Fabrika autobusa i specijalnih vozila”.

  • 30. juna 1993. godine „Ikarus FaiSV” zvanično menja naziv u „Ikarbus”.

  • Godine 1993. autobus IK-103 dobio je Nagradu za industrijski dizajn na Oktobarskom salonu u Beogradu i Nagradu Privredne komore za tehničko unapređenje.

  • U martu 1995. godine na Salonu automobila u Beogradu „Ikarbus” je dobio GRAND PRIX za najbolji sajamski nastup.

  • 20. novembra 1995. godine obnovljen je rad Sportskog društva „Naša krila”.

  • Godine 1996. počela je proizvodnja autobusa sa motorima EURO-1 i EURO-2 i niskopodnog autobusa IK-106.

  • 4. juna 1997. godine potpisan je ugovor sa „Mercedesom” o kooperaciji na proizvodnji i plasmanu autobusa sa njegovim znakom.

  • U martu 1998. godine na Salonu automobila u Beogradu predstavljen je visokoturistički autobus IK-404, proizveden u saradnji sa „Mercedesom".

  • 20. novembra 1998. godine ekološki autobus IK-104CNG, sa pogonom na prirodni gas, krenuo je ulicama Beograda.

  • 23. novembra 1998. godine Skupština „Ikarbusa” AD donela je odluku o početku vlasničke transformacije.

  • U decembru 1998. godine za autobus IK-104CNG Privredna komora Beograda dodelila je Nagradu za tehničku inovaciju.

  • 9. septembra 1999. godine završen je prvi krug vlasničke transformacije.

  • U februaru 2000. godine Privredna komora Beograda dodelila je „Ikarbusu” Nagradu za tehničko unapređenje (primena multiciklonskih prečistača na IK autobusima).

  • 26. juna 2000. godine konstutuisana je nova Skupština „Ikarbusa” AD, koju čine ovlašćeni predstavnici 2400 akcionara fabrike.

  • 30. juna 2001. godine promovisana dva nova prototipa - midibus IK-308 i turistički autobus visoke klase IK-412.

  • 21. avgusta 2001. godine „Ikarbus” je, posle devetogodišnje pauze izazvane sankcijama, izvezao prvi autobus koji je kupila ruska firma „Apatit" za prevoz svojih radnika.

  • 30. avgusta 2001. godine počeo je izvoz međugradskih autobusa IK-301 za firmu „Tušino auto" iz Moskve, na bazi ugovora o isporuci 28 vozila ovog tipa.

  • 15. aprila 2002. godine potpisan je ugovor sa holandskim proizvođačem DAF-om o ugradnji motora marke DAF u „Ikarbusove” autobuse.

  • 14 - 18. oktobra 2002. godine „Ikarbus” učestvovao na izložbi srpske privrede u Dubaiju (Ujedinjeni Arapski Emirati).

  • 1. novembra 2005. godine u jednom danu privatnim prevoznicima u Beogradu isporučeno 197 novih autobusa.

  • U novembru 2005. godine na Sajmu srpske privrede u Moskvi „Ikarbus” sklopio ugovor o zajedničkoj proizvodnji niskopodnog midibusa za rusko tržište sa moskovskom fabrikom „Tušino auto”.

  • 3 - 8. aprila 2006. godine na Međunarodnom sajmu komercijalnih vozila u Beogradu „BEOTRUCK 06” „Ikarbus” predstavio pet novih modela: niskopodni solo i zglobni autobus (prvi put proizvedeni na sopstvenoj šasiji), standardni gradski zglobni autobus, međugradski autobus i EKO BUS – autobus na prirodni gas.

  • 7. aprila 2006. godine Udruženje ekonomskih propagandista Srbije dodelilo „Ikarbusu” nagradu za najuspešniji promotivni nastup na Međunarodnom sajmu komercijalnih vozila u Beogradu

  • Godine 1968. potpisan je ugovor sa „MAN”-om za industrijsku kooperaciju u proizvodnji autobusa.

  • 17. avgusta 2006. godine godine svečano je promovisan prvi Ikarbusov niskopodni minibus (IK-107), namenjen prevozu u gradskom i prigradskom saobraćaju.

  • 7. septembra 2006. godine na Međunarodnom sajmu automobila u Moskvi (MIMS – Moscow International Motor Show), koji je okupio 770 izlagača iz celog sveta, „Ikarbusu” je dodeljena nagrada za najbolje autobuse u grupi gradskih autobusa i to za – niskopodni minibus, niskopodni solo i niskopodni zglobni autobus.

  • 20. decembra 2006. godine, u tradicionanoj akciji koju organizuju dnevni ekonomski list „Pregled”, Ministarstvo trgovine, turizma i usluga i Privredna komora Srbije, „Ikarbus” je proglašen za najbolji korporativni brend u oblasti automobilske industrije i poljoprivredne mehanizacije u Srbiji za 2006. godinu.

 

Akcionarsko društvo IKARBUS
Fabrika autobusa i specijalnih vozila
Beograd (Zemun)
 
Autoput 24, 11080 Beograd - Zemun
Republika Srbija
 
Telefon: +381 11 314 92 29

Please publish modules in offcanvas position.